Inspirasjon

Hvilket filter passer?

Kameraets briller.

Solbriller og beskyttelsesbriller, kule briller med farget glass, polariserte briller, nattbriller, forstørrelsesglass og annet gøy. Vi ser på hva du kan bruke filter til.

Filter bruker vi som en fellesbetegnelse på glass vi setter foran objektivet for å oppnå en ønsket effekt objektivet ikke kan gi oss.

Her er de vanligste typene filter

  • Beskyttelsesfilter
  • Polarisasjonsfilter
  • ND-filter (gråfilter), Variabelt ND-filter, Gradert ND-filter
  • Effektfiltre - Nattfilter - Nærfilter - Fargefilter

I tillegg til at filtrene kommer med ulike effekter, kommer de også i ulik størrelse, for å passe fronten på objektivet ditt. På objektivet står det hvor mange millimeter diameter det er på filterfatningen, så du vet hvor stort filter du trenger. La oss ta en nærmere kikk på hver av dem.

Thomas hos oss har sett litt nærmere på noen av de mest vanlige filtrene du trenger i videoen nedenfor.

Beskyttelsesfilter

Dette filteret gjør akkurat det navnet tilsier – beskytter fronten på objektivet. Det er et filter man har på stort sett hele tiden, og trenger ikke tenke mer på, men det er en billig forsikring. Står du mitt i et viktig foto-øyeblikk, og objektivet får seg en smell i fronten, kan du bare skru av et evt. kunst filter og fortsette å fotografere. Uten filter vil du kanskje ødelegge frontelementet, og både objektivet og øyeblikket er ødelagt.Beskyttelsesfilter har overtatt etter UV og Skylight filtre, da moderne bildebrikker enten har slike filtre innebygd, eller ikke er følsomme for de bølgelengdene.

Aktuelle beskyttelsesfiltre hos Foto.no

Med og uten polafilter. Det øverste er uten, det nederste med. Foto: Roger Brendhagen

Polarisasjonsfilter

Kalles vanligvis pola-filter. Dette tar bort mye reflektert lys, og er dermed fint hvis du skal ta bilder ned i vann, gjennom vinduer og til portretter av brillebrukere. Det tar ikke bort reflekser fra metall, for metall polariserer ikke lyset (endrer svingeretning).

I tillegg gjør det vanligvis himmelen noe kraftigere på farge, og på dager med mye sol og hardt lys rett ovenfra kan det gi litt penere lys og farger. Et polafilter kan roteres for å få den ønskete effekten, men det tar alltid bort noe lys, så det er ikke et filter man har på hele tiden.Normalt går det greit å sette polafilteret utenpå et beskyttelsesfilter så du slipper å skru av og på mer enn nødvendig.

Noen vidvinkler er ikke glade i dette, da du kan få med rammen rundt filteret som svarte eller mørke hjørner på bildet. Det er heller ikke å anbefale å introdusere for mange lag med glass utenpå objektivet.

Aktuelle polafiltre hos Foto.no

Her er det brukt ND1000-filter slik at du får lang lukkertid midt på dagen. Foto: Otto L. Motzke

ND-filter - kameraets solbriller.

Gråfilter eller ND-filter er kameraets solbriller. Det eneste de gjør, er å ta bort en viss mengde lys, slik at du kan bruke lengre lukkertider eller større blenderåpninger eller begge deler. Det vanligste motivet for slike er rennende vann, som får et drømmeaktig utseende som kan minne om skyer. Men du kan også bruke til å ta bilde av en gate med folk i bevegelse, og få folka til å forsvinne.

ND-filtre finnes i ulike styrkegrader, som enten oppgis som antall blendertrinn det tar bort, eller hvor mye lengre lukkertider du kan ha. Det siste er det vanligste, og da heter de gjerne ND8 (tre blendertrinn), ND32 (5 blendertrinn), ND 1000 (10 blendertrinn) osv. ND 1000 betyr at du kan ha 1000 ganger så lang lukkertid som uten filter.

ND4= 2 blendertrinn

ND8= 3 blendertrinn

ND16= 4 blendertrinn

ND32= 5 blendertrinn

ND64= 6 blendertrinn

Du kan sette flere ND-filtre oppå hverandre hvis du trenger større effekt. Da er det bare å summere antall blendertrinn de fjerner. Så hvis du stabler to filtre som begge tar bort 5 blendertrinn med lys (ND32), så har du det samme som ett filter som tar 10 blendertrinn (ND1000).

Som med pola-filtre, kan du sette dem utenpå et beskyttelsesfilter, men det er ikke sikkert det er gunstig.

Aktuelle ND-filtre hos Foto.no

Variabelt ND-filter

Hvis du ikke aner hvor kraftig ND-filter du trenger, og du ikke ønsker å ha flere filtre å sjonglere med, kan du bruke et variabelt ND-filter. Det er rett og slett et filter du kan vri på for å endre styrken på det. Ulempen, bortsett fra at de gode filtrene er ganske dyre, er at de alle tar noe bildekvalitet.

Derfor er variable ND-filtre mest brukt til video. Der ser man ikke reduksjonen i bildekvalitet, og de tilfører et ekstra element, nemlig å kunne endre lysinnslippet trinnløst uten å endre dybdeskarpheten (som man gjør ved å endre blenderåpningen).

Aktuelle variable ND-filtre hos Foto.no

Med og uten gradert NISI-filter. Foto: NISI

Gradert ND-filter

Dette er et filter som er mørkt på den ene halvparten og helt gjennomsiktig på den andre. Det brukes normalt til å dempe lyset fra himmelen for å bedre få fram et landskap eller en forgrunn.De du kan få dem i ulike styrkegrader (hvor mørke de er), og om du vil ha hard eller myk overgang mellom lyst og mørkt.Det finnes slike filtre du kan skru på foran på kameraet, men da har du ikke mulighet til å bestemme hvor horisonten skal være, så de absolutt vanligste er rektangulære filtre som du bruker sammen med en filterholder som skrus på foran på objektivet. Da kan du plassere horisonten på filteret så høyt eller lavt du ønsker.

Aktuelle graderte ND-filtre hos Foto.no

Med og uten NISI natural light filter. Foto:NISI

Nattfilter

Ved nattfotografering opptrer ulike typer fenomen når flertallet ulike typer lys blandes. I lyset fra bygninger, biler, gatelykter osv. finnes det mange uønskede bølgelengder av lys som forurenser nattehimmelen. Skinnet fra disse kan hindre kameraet fra å avlese himmelen ordentlig og gi nattbildene dine et tydelig gulstikk som dette filteret fjerner.

Et nattfilter tar bort lys av visse bølgelengder som er kjent for å forårsake slike problemer.

Aktuelle nattfiltre hos Foto.no

Fargefilter

Fargefilter var vanlig med analoge kameraer når man fotograferte i svart/hvitt. Hvis du ville fremheve visse farger (selv om de bare ble vist som grå), satte du et filter foran, som stoppet visse farger. Ofte brukte man et gulfilter (som ikke slapp gjennom blått) for å få mørke, dramatiske himler.I dag kan man gjøre det i bildebehandlingsprogrammer, som for eksempel Adobe Lightroom, ved å dra i noen spaker og få akkurat den effekten man ønsker seg. Slike filtre brukes derfor ikke noe særlig lenger. Unntaket er Leica M Monochrom, som er et kamera som kun tar bilder i svart/hvit, og derfor trenger fargefilter hvis du vil ha noen spesielle effekter.

Aktuelle fargefiltre hos Foto.no