Inspirasjon

Slik fotograferer du produkter

Gode produktbilder selger mer!

Produktfotografering er et eget fag som egentlig krever mye kunnskap for at det skal bli bra og ikke minst at arbeidsflyten skal være effektivt. De siste årene har det kommet mange gode løsninger som hjelper deg godt på vei til gode bilder og god arbeidsflyt. Det finnes ferdige oppsett med både bakgrunn og lys - klare for deg til å starte fotograferingen med en gang. Vi har funnet frem tre forskjellige måter å produktfotografere på - fra enkelt og rimelig oppsett til det avanserte fotobordet med mange muligheter.

Enkel produktfoto med Foldio

Enklere enn dette blir det ikke. Foldio er et studio med innebygget led-lys som enkelt lar deg fotografere små objekter. Du kan velge mellom flere forskjellige medfølgende bakgrunner. Når du er ferdig bretter du sammen studioet til en smal liten "koffert" som tar liten plass å oppbevare.

Det tar kun 1 minutt å lage ditt eget 360° bilde!

Foldio360 er en smart dreieskive som gjør at du enkelt kan lage 360 graders bilder, uansett om du er en amatør eller en profesjonell fotograf. Ved hjelp av appen kan du styre dreieskiven og fotografere flotte 360-bilder med mobilen på en - to - tre.

Profesjonelle løsninger

Kanskje har du et dedikert fotostudio og plass til alltid å ha et ferdig oppsett stående? Da kan et solid fotobord eller en Cublite med de rette mulighetene være det som skal til.

Produkttelt - for god kvalitet og god arbeidsflyt

En ting er å fotografere ett produkt slik at det blir bra. Noe helt annet er det å fotografere 100 produkter hvor bildene helst skal være så nærme opptil perfekte med en gang, slik at du minimerer etterarbeidet. Et produkttelt gjør jobben enkel - du kan lyssette kontrollert slik at du er sikker på at bakgrunnen blir slik du vil.

Lastolite sitt Cubelite studio lar deg komme til med lys fra alle siden selv fra undersiden, en fordel dersom du skal frilegge produkter med god arbeidsflyt.

Ledlys i trippelkit for produkt- fotografering

Aputure Amaran HR 672C trippelkit passer perfekt til Lastolites Cubelite, og gjør at du kan lyssette fra tre sider. HR672C har en høy CRI på over 95 og gjengir således fargene på en super måte. Og alt kommer ferdig pakket i en fin bag.

Husk du trenger også 3 lysstativer.

Hovedlys til ditt Cubelite- studio

Nanlite Forza 60B Bi-color LED Monolight er perfekt som hovedlys til ditt Cubelite-studio. Nanlite Forza leverer kvalitetslys som har en CRI på 96 og således gjengir fargene riktig. Du kan justere både fargetemperatur og styrken på lyset.

Husk du trenger også ett lysstativ.

Lysstativ

Du vil trenge 4 lysstativ til ditt cubelite studio. Ett stativ for lys undenifra inni cubeliten og tre stativ for 2 lys bakfra og ett fra siden.

Fotobord med mange muligheter

Kaiser er en tysk produsent av fotografisk utstyr som har holdt på helt siden den analoge tidsalderen, de leverer meget god kvalitet og kan sakene sine. I sortimentet har de blant annet en meget god løsning til produktfotografering. Bordene kommer i flere størrelser og kan tilpasses det du trenger med smart dedikert tilbehør.

Kaiser fotobord

Fotobordene fra Kaiser er skalerbare og kan bygges ut til å være komplette bord med ferdig lysoppsett. Kaiser 5921 er selve grunnstammen i systemet og er metallkonstruksjonen bordet består av. I tillegg til dette kan du velge hvilken type bakgrunn du trenger - melkehvit plexiglassplate (Kaiser 5924). Kaiser 5925 er en grå laminert treplate som kan brukes med eller uten plexiglassplaten, den brukes ofte sammen med papirbakgrunner.  Med oppsatsen Kaiser 5922 får du et klart plexiglass som gir deg produktbilder totalt skyggeløse.

Med lysfesteadapteret Kaiser 5926 kan du enkelt feste lys til bordet, feks Kaiser 5867. Kanskje har du allerede lys og trenger ikke dette, men underlys, det finner du i Kaiser 5868.

Dette eksempelet er basert på Kaiser sitt fotobord i størrelsen 85cm x 85cm. Det finnes både mindre og større bord. Ta gjerne kontakt med oss så hjelper vi deg med en løsning som passer deg.

Lys til produktfotografering

Godt fotolys er alltid viktig, og her finnes det mye å velge mellom. Det enkleste er å bruke ledlys som gjør at du kan se hvordan lyset ditt blir med en gang. Dette er ofte en kostnadseffektiv løsning men som ofte byr på svakere lys enn det tradisjonelle blitslyset. En fordel er at ledlys passer også meget godt til videofilming, så skal du filme i tillegg vil ledlys være det du skal ha.

Ledgo LG-E268C 2 Light kit

Allsidig ledlys som kan brukes til så vel portretter som produktfoto. Her får du to komplette lyspaneler med stativ og ledning til nettstrøm, alt får plass i den medfølgende baggen.

Profoto B10 plus Duo

Profoto B10 Plus er dobbelt så kraftig som Profoto B10 og ti ganger kraftigere enn en Speedlight. Ettersom det ikke er større enn et langt kamera objektt, den er også lett å ta med overalt. Dette er meget holdbare blitser med meget god kvalitet på lyset, og som er utrolig enkle i bruk.

Broncolor Siros 800 S Expert kit

High end blitspakke fra Broncolor med 2 x 800ws blitslamper, 2 stativer en paraply og en softboks. Dette er profesjonelt lys som har jevn fargetemperatur som ikke varierer. Den har et 9-stopp effektområde som kan justeres i trinn på 1/10 eller full stopp for god kontroll over lyseffekten. Siros S er rask med en blitsvarighet fra 1/8000 - 1/500 sekund og en resirkuleringstid på 0,04 - 2,9 sekunder avhengig av strøminnstillinger. I tillegg har monolight et halogen modelleringslys.

Broncolor LED F160

Kraftig LED-lampe med fremragende CRI og TLCI-2012, som passer til Broncolors sortiment av lysformingsverktøy.

Riktig optikk gir deg flere muligheter

Ofte vil det være behov for å komme tett på produktet ditt, som i all fotografering det å komme nærme nok er veldig viktig for gode resultater. Nærgrensen er ofte ikke god nok på mange objektiver og er produktene dine mindre vil et makroobjektiv være helt nødvendig for å oppnå de beste resultatene.

HUSK: Alltid bruk solblender når du fotograferer med studiolys.

Fotografér direkte fra datamaskinen

Tether-fotografering er proffenes triks når de fotograferer produkter - ofte også ved annen fotografering i studio.

Fordelene med dette er at

  • du får se bildene med en gang på en større og bedre skjerm enn på kameraet ditt.
  • du ser om fokusen sitter 100%.
  • du får lastet opp bilder kontinuerlig
  • er dere flere kan dere enkelt og raskt godkjenne bilder

Den enkleste måten å gjøre dette på er å bruke den ofte medfølgende kabelen som du kobler kameraet sammen med datamaskinen din. Ofte er ikke denne kabelen lang nok og det kan være en fordel med en kabel fra f.eks. Tether Tools

Den vanligste måte og gjøre dette på er gjennom Phase one sin programvare Capture one eller Adobes Lightroom - begge disse programmene lar deg enkelt holde orden på filene dine og gjøre den redigeringen som må til for de beste resultatene.

Tilbehør til produktfoto

Smarte produkter som kan gjøre dine produktfotograferinger bedre.

Luft på boks

Så enkel og likevel så nyttig. Støv på produktet ditt vil du virkelig ikke ha, så å blåse det rent er alltid lurt slik at du unngår unødvendig etterarbeid.

Lysmåler for profesjonelle resultater hver gang

Hva skal du med lysmåler - har jo det i kameraet - tenker mange. Fakta er at om du vil ha konsistente profesjonelle resultater kan Sekonic sin L-858D gi deg det siste lille ekstraet som skiller deg teknisk fra de som ikke bruker lysmåler. Lysmåleren måler selvfølgelig både eksisterende lys og blitslys(sågar blinktid), men den kan også gi deg en ny kalibrering av kameraet ditt slik at du får maks ut av dine raw-filer - dvs at du får så stort dynamisk område som mulig ut av kameraet ditt. Noe som vil gjøre din produktfotografering bedre. Maks tegning i høylys og skygge.

Fargestyring

Veldig viktig ved fotografering av produkter er at fargene blir riktig. Med x-rite kan man få nøytrale gråtoner og kontrollere hvordan kameraet gjengir de ulike fargene. Både i Lightroom og CaptureOne finnes det et pipette-verktøy for å nøytralisere gråtonene. Begge har støtte for å lage en profil slik at fargene gjengis riktig ved bruk av X-rite Passport.

QP Card

Kortet har et sort, et grått (18%) og et hvitt felt, samt millimeterskala for størrelsesreferanse. Kortet har også et lite felt hvor du selv kan gjøre notater.

Slik får du enkelt riktige farger; Sett QPcard på objektet du skal fotografere, og ta et referansebilde. Eksponer resten av dine bilder med de samme lysforholdene.

Bruk referansebildet i din bildebehandlingsprogramvare, og legg til de samme korrigeringene på alle bilder du har tatt, basert på målingene fra referansebildet.

QPcard er ikke avhengig av noen bestemt programvare. Det kan brukes med alle populære bildebehandlingsprogrammer.