Stativguide

Velg riktig stativ

Det finnes et stativ til ethvert formål. I denne guiden får du oversikt slik at du kan velge riktig stativ til ditt brukt.

Foto.no har stativer til alle typer kamerasystemer og til videokamera.

Skal du fotografere, filme eller holde på med time-lapse - eller kanskje trenger du et allround-stativ som kan gjøre litt av alt? 

Ved valg av stativ vil det alltid være en avveining mellom kamera, bruksområde og selvfølgelig kvalitet og pris. Et stort, tungt kamera med en stor tele trenger et kraftigere stativ enn det et mindre og lettere kamera gjør.

Hvis man ikke har behov for å bruke stativ hver gang man fotograferer, er det lett å tenke at det er nok å gå for et billig stativ. Ta med i beregningen at de rimeligste modellene ofte er laget av materialer som ikke nødvendigvis er så robuste og holdbare. De er heller ikke så stødige og de er gjerne lave og noen er litt kronglete å bruke.

Nå skal vi ikke trekke alle rimelige stativer over samme lest. Stativer egnet for å ta med seg på reise er bygget fra bunnen av for å være mindre og lettere. Her er materialvalget brukt bevisst for å redusere vekten mest mulig. For mange er kanskje dette et godt valg som sitt første stativ fordi det er så anvendelig og kan brukes i alle situasjoner, også hjemme til f.eks. gruppebilder av familien.

FotoLunsj episoden med Øyvind Garden og Erik Farlund guider deg gjennom jungelen av stativ. Her får du mer informasjon om hva du bør ta hensyn til ved valg av stativ.

Alt-i-ett eller byggesett

Vi har mange tips til hva du kan se etter slik at du kan ta riktig beslutning og finne rett stativ til ditt bruk. Foto.no tilbyr ferdige stativkit som består av en pakke med alt du trenger til å begynne å fotografere eller filme med en gang.

Innenfor visse rammer kan man også designe sitt eget stativ med ulike kombinasjoner av hode og stativben, slik at stativpakken man ender opp med i størst mulig grad er tilpasset den fotograferingen man driver med.

Materialer og vekt

Materialvalget betyr mye for holdbarhet, vekt og stødighet. Karbonfiber og aluminium er de mest brukte materialene, og i kvalitetsstativer ofte i kombinasjon med magnesium. Karbonfiber er kjent for å gi de letteste og stødigste stativene i forhold til vekten. Stativer av aluminium er et meget godt alternativ med noe høyere vekt i forhold til maksimal belastning.

Høyde

Det er tre ting å ta i betraktning når det gjelder høyde på stativet:

  1. Maksimal arbeidshøyde
  2. Laveste arbeidshøyde
  3. Lengde når det er sammenslått

De fleste ønsker nok et stativ med en høyde som gjør at de kan arbeide komfortabelt, men dette må veies opp mot stødighet og vekt. I tillegg til stativets maksimale høyde, tilkommer stativhodet og kameraets høyde. På mange stativer kan bena “slås ut” slik at de nærmest ligger flate langs underlaget og da er det senterkolonnen som avgjør hvor lavt man kommer.

Hvis man er mye på farten, vil også lengden på stativet når det er sammenslått være en viktig faktor dersom det skal få plass i en spesiell veske eller koffert. Mange stativer leveres med en egen bæreveske.

Ben

Bena bestar vanligvis av tre eller fire ledd. En viktig faktor her er hvor lett det er a regulere høyden. Her er det litt smak og behag. Noen foretrekker en klemme som låser høyden, mens andre sverger til en skruordning. Prøv selv og finn ut hva du trives med.

Søyle

Senterkolonnen (soylen) kan ha forskjellig lengde, noe som har betydning for den “siste lille” justeringen etter at bena er last. Kort søyle gjør at man kan fotografere nærmere underlaget. Senterkolonnen kan ofte løsnes helt og snus opp-ned, slik at hodet vender nedover og kameraet kommer nærmere underlaget. På noen stativer kan senterkolonnen også settes i horisontal posisjon, noe som bl.a. gjør at kameraet kommer fri fra bena ved vertikal fotografering. En annen liten detalj er om søylen har en festekrok i underkant der man kan feste en sandsekk e.l. for a stabilisere stativet ytterligere.

Fotostativ

Sett sammen ditt egent stativ eller kjøp et ferdig kit med ben, festeplate og hode.

Hode

Kulehode er egnet for stillfotografering og finnes i ulike storrelser som passer forskjellige kombinasjoner av kameraer og objektiver. Leveres med festebrakett samt egen festeplate som monteres pa kameraet. Hodet lar deg dreie kameraet i alle retninger, også vertikalt. Det er viktig at det er enkelt a justere og at det låser godt. Har ofte egen 360 graders panoreringsfunksjon.

Festeplater

Huftigfeste, hurtigutløsningsplate, festeplate - kjært barn har mange navn. Det dreier seg om en liten kloss med en skrue hvor man monterer kameraet på skruen og så fester platen på stativhodet. Ideell for rask montering av kameraet.

Tilbehør

Foto.no har et meget bredt utvalg av tilbehør til stativer, fra vater, midtsøyle, arm, pigger, hjul, midtsøyle, skinner og mye mer.

Videostativ

Dette segmentet har eksplodert de seneste årene og stativene omfatter alt fra stativer til profesjonelle cine-kamera til lettere varianter som man kan bruke til sitt systemkamera med videofunksjon. Som med fotostativene kan man enten kjøpe et ferdig sett eller sette sammen stativets komponenter utifra et spesifikt behov.

Videohode

Videohoder for filming som har “flytende” pan/ tilt-funksjoner som gjør bevegelsene mykere. Panoreringshoder betjenes med håndtak for enklere manøvrering. Ofte er videohodene utstyrt med funksjon for nivellering, noe som er viktig for å sikre at kameraet er i vannrett posisjon uten å måtte finjustere bena.

Stativ med ett ben

Stativ med ett ben er enkelt å ta med seg og kan vare en god “hjelpende hånd”. I mange situasjoner kan en monopod effektivt bidra til å redusere kamerarystelser.

Ministativ

Ministativ, eller bordstativ som det også kalles, er lette og små stativer som brukes til å sette på en allerede opphøyd flate. Det er veldig enkelt å ta med seg pga. størrelsen.